Unha tese fundamental do libro Canibales e reis, de Marvin Harris, comentada por Lidia Collazo (1º Bach. C-T, 2018-19).

Se este cambio foi para mellor ou peor é moi controvertido, pese á idea que nos inculcaron dende meniños de que os cazadores recolledores vivían ao borde da inanición a realidade e as probas científicas defenden que dedicaban menos horas ca nós a procurar o seu alimento.
Pero a caza-recolección ten unha gran pega non moi evidente, para que funcione a taxa de poboación ten que manterse moi baixa (por termo medio, un máximo de 15 persoas por cada grupo social).
Dise que comezamos coa agricultura e a gandería tras un período de glaciación onde a poboación en lugar de diminuír aumentou, provocando un maior consumo e a extinción de varias especies de animais.

Estas prácticas teñen varios inconvenientes; a gran cantidade de horas de traballo que se necesitan, lugares e técnicas para poder almacenar o que se produce… Pero a máis importante e a constante necesidade de auga, ningún sistema agrícola-gandeiro pode existir sen auga.
A división do traballo

Alguén propón implementar un sistema de regadío. Convencen os aldeáns de que se colaboran poderán pasar máis tempo coas súas familias, menos tempo no campo, obter cultivos máis sans… en conclusión poderán desfrutar do seu traballo. Con isto en mente os homes marchan da casa para comezar a traballar, só os homes xa que as mulleres tiñan que quedar na casa coidando do campo e a familia elas soas. Para poder levar a cabo un traballo tense que facer un reparto, uns poucos dirixen e outros moitos traballan. Así, uns poucos comezan a acumular poder a costa do resto que o único que fan e entregar traballo, ás veces simplemente a cambio dunha promesa.
Con esta división do traballo a estratificación do poder vai cada vez a máis. Os mundos do varón e o da muller sepáranse e comézanse a diferenciar o traballo produtivo e o traballo especulativo.
A trampa hidráulica

Ten sentido, se non o pensas moito: os gobernantes que levan todo o proceso acumulando poder non son partidarios de deixalo marchar e propoñen novos proxectos que esixan a participación de todo o pobo pero que manteñan os seus privilexios. A falta de algo real que facer optan por asuntos ideais como a relixión (protexer ao faraón despois da morte), o engrandecemento do grupo (guerras por motivos de honra), etc.

As propias ideas relixiosas ou militares serven de xustificación para si mesmas: como non todos os traballadores estaban conformes coas explicacións que lles daban, os altos cargos (nos que inclúo a igrexa) intensifican as presións e ameazas (se non traballas estás a renegar do Señor).
Isto, que pasou inicialmente no antigo Exipto e se repetiu despois en tantos lugares, podemos aprecialo tamén na historia de Galiza. Por exemplo, durante a Idade Media era práctica habitual levar a poboacións enteiras a lugares perdidos polo monte para construír mosteiros, ben para aliviar a superpoboación nos escasos momentos en que non había pestes e miseria, ben para castigar a vilas que se rebelaban contra os nobres e o clero. Eses mosteiros inmensos alonxados das poboacións son a nosa versión das pirámides exipcias, a nosa particular trampa hidráulica.
Que é ó poder?

Nestes tempos, despois e agora o poder vén sendo simbólico. Supoño que en civilización máis simples o que gobernaba e tiña todos os privilexios era o máis forte, o que pelexando saía vitorioso.
Pero xa despois coa propiedade privada e os sistemas sociais e económicos máis complexos era o máis intelixente. O que sabía que terreo escoller, que animais comprar, con quen casar os seus descendentes…
Como os poderosos cada vez o son máis a xente comeza a pensar que non hai posibilidade de cambio e aceptan a submisión.
Un exercito gobernado por un Capitán (pensemos en Napoleón) obedece, non por que lles vaia pegar, senón por que unha soa persoa ten todo o poder e as demais aceptan ese símbolo.
Marvin Harris
(Comentario do Departamento).


Recomendamos, a nivel de divulgación medio-alto, este libro, Caníbales e reis, xunto con Vacas, porcos, guerras e meigas. Estas son as obras súas que temos na biblioteca do instituto:
Imaxes: abebooks (Canibales e reis), lasclarasmuseoticum (regadío), lagallofa (división do traballo), apuntesea.blogspot (pirámide social - traducido), mosteirodeoseira (mosteiro de Oseira), elgrancapitan (Napoleón), muyinteresante (M Harris), iberlibro (Vacas, porcos, guerras e meigas).
No hay comentarios:
Publicar un comentario